2017. március 24., péntek

Hronsec (Garamszeg), SzG3


Sajnos Budapest felől egyre csökkennek azok a helyek, amit egy nap alatt meg lehet látogatni. A mostani fotó szafarimra csak 3 helyet tudtam felfűzni, ezek közül az egyik legérdekesebb hely ez. Mindjárt három dologgal is büszkélkedik, még ha azok nem is igen látogathatóak, legalább is mindegyik.
Az első a garamszegi evangélikus fatemplom. Ez azon kevés szlovák helyek közé tartozik, amelyek szerepelnek az UNESCO világörökségi listáján. A története igen érdekes, mivel a protestáns egyházakat korábban üldözték, de 1681-ben egy császári rendelet engedélyezte a lutheránusoknak egy templom építését Pozsonyban. Ez nagyon kevésnek bizonyult, így később további császári engedményeket tettek, de a templomok építést eléggé megszigorították:
- megyénként 2 templom épülhetett
- a templomnak a település szélén kellett állnia
- egy év alatt meg kellett építeni
- csak fából épülhetett, fém alkatrészek nélkül
- nem rendelkezhetett toronnyal
- a bejárata nem nyílhatott az utca felé.
Ezeket a templomokat hívták artikuláris templomoknak. Szerencsém volt, mivel éppen istentiszteletre készültek, így belülről is meg tudtam nézni a templomot. Sajnos belül tilos volt fényképezni. Amennyire meg tudtam állapítani, pontosan megfelelt az előírásoknak, pld egyetlen vasszeget sem találtam. Tényleg szép, de kb. fél óra alatt teljesen megnézhető.
2. Majdnem szemben a fatemplommal, az utca túloldalán található a Soós-Géczy kastély. Erről csak ennyit tudtam összeszedni: A Soós-Géczy család 1775-ben épített barokk kastélya is itt található, homlokzatán rokokó részletekkel. A kastélyt övező parkban szökőkút és 200 éves fa áll. A kerítés nyitva áll, így a kastélyhoz oda lehet menni, valami van is benne (a szobákban mintha irodák működnének), úgy láttam, hogy a telek túlsó végén mintha egy óvoda lenne és ahhoz tartozna. Ennek némileg ellent mond a nyitott kerítés (mármint egy óvoda esetében)
3. Polthári-Soós vízi vár: a telek közepén áll a Polthári Soós család középkori eredetű várkastélya, mely a 15. században épült, majd 1576-ban átalakították, a 19. században felújították. A Rákóczi-szabadságharc alatt pénzverde működött benne. Itt élt Korponay Julianna a Lőcsei fehér asszony, akiről Jókai Mór regényt is írt. Jelenleg magántulajdonban áll, a tulajdonosok teljesen felújítják a várat (szerintem úgy nagyjából kész is), a vár mellett most készül a várárok, talán még vízzel is feltöltik, ha már egy vízi várról van szó. A látogathatóságáról nem tudtam kideríteni semmit. Itt is nyitva volt a kapu, így bementem egy kicsit fényképezni. Na ezek láthatóak Garamszegen.

Vissza a főoldalra (katalógus)

- Soós-Géczy kastély:







- Evangélikus fatemplom:








- Polthári-Soós vízi vár:







Vissza a főoldalra (katalógus)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése